joi, 18 ianuarie 2007

"Sa ne onoram numele de roman"

Image Hosted by ImageShack.us

Pentru un crestin ortodox conteaza apartenenta la neamul sau? Sint preoti care sustin ca, de vreme ce esti crestin ortodox, deci esti om care ii urmezi lui Hristos, nu mai conteaza apartenenta etnica. Datoria ta ar fi sa duci o viata crestina adevarata, nu sa faci neaparat ceva pentru neamul tau. Avem datorii fatã de neam?Da. Sa fii mindru ca porti numele neamului tau si sa-l onorezi prin tot ceea ce faci. Inainte de toate, desigur, trebuie sa-i respecti legile crestine.Biserica: "In Sinod nu ne trebuie destepti, ci traitori"Are nevoie Biserica Ortodoxa Romana de o innoire, în sensul unei altfel de abordari a credinciosilor si poate de o improspatare a ierarhiei?
Sigur, este necesara o anumita innoire. Am stat de vorba cu ierarhi care voiau sa demisioneze, pentru ca nu se implinesc multe lucruri in Sinod. Dar le-am spus ca nu au voie sa abandoneze, caci asta e lasitate. M-au ascultat si au ramas. Ierarhii care fac parte din Sinod trebuie sa duca o viaþã aproape sfinta si totodata sa vegheze asupra vieþii tuturor credinciosilor. In Sinod avem nevoie de oameni traitori ai Ortodoxiei, nu de destepþi.De ce nu exista o colaborare intre ierarhia BOR si intelectualii crestini?Intelectualii, daca sint crestini ortodocsi, trebuie sa vina singuri linga ierarhia bisericeasca, sa puna umarul. Au aceastã datorie de a face ceva pentru Biserica. Duhovnicii: "E nevoie de eroism ca sa implineºti cunostintele"Marii duhovnici ai Romaniei sint, in general, din generatia Sfintiei Voastre. Aveti urmasi de acelasi calibru? Exista o nouã elita preoteascã?Exista. Sint buni duhovnici mai tineri si vor fi cunoscuti de cãtre credincioºi. Caci daca oamenii ii vor fi apreciat pe cei dinainte, vor stii sa-i gaseasca si sa-i aprecieze si pe cei noi. Bine, asa sînt pãrinþi mulþi, dar nu stiinta le lipseste pentru a fi puternici duhovniceste, ci vitejia de a apara Adevarul. Daca te temi de moarte, nu poti apara ºi nu poti sa dai cuvint bun. Trebuie sa traim cu constiinta mortii; nu putem ocoli moartea si toatã viata ne pregatim pentru ea. Dar dincolo de moarte ne asteapta fericirea vesnica, daca il urmam pe Hristos. Asadar, orice preot, ca si orice crestin, trebuie sa marturiseasca Adevarul cu orice pret. Caci, pina la urma, nici nu avem ce pierde. În cel mai rau caz ne omoara, dar pentru asta nu trebuie sa ne indulcim pozitia. Sint duhovnici buni la noi, insa e nevoie de eroism sa implinesti cunostintele. Integrarea: "Ma bucur ca scapam de rusi"Ce inseamna pentru Biserica Ortodoxa Romana integrarea în Uniunea Europeana? Cum va raspunde Biserica acestei noi si importante provocari?Prea multe nu stiu nici despre Uniunea Europeana, nici despre ce inseamna propriu-zis aderarea tarii noastre la aceasta organizatie. Dar ma bucur cã scapam de rusi, ca vom avea o paza, un spate, o autoritate. La ora actuala sintem desconsiderati, iar de la est vine permanent pericolul – rusul nu se astimpara. Ne va costa integrarea asta, e adevãrat...UE este o alcatuire suprastatala in care domina spiritul secularist. Integrarea Romaniei ar putea impinge statul spre minimalizarea credintei si spre adoptarea unor masuri in afara credintei noastre.Au facut organizatiile masonice orice sa-l înmoaie pe Hristos, dar n-au reuºit. Adevarul te provoaca sa-l ataci, ca dracul este prezent pretutindeni si nu sta degeaba. Insa, diavolul are o durere mare: ca nici noi nu sintem prosti. Ne intrebam care e rostul nostru in viata si actionãm in consecinta. Nu trebuie sa ne temem de nimic, deci nici de UE, daca raminem in credinta.

sâmbătă, 6 ianuarie 2007

Traditie si sacralitate

Pentru omul tradiţional întreaga lume este o manifestare a sacrului iar orice acţiune cotidiană reprezintă un ritual. Alimentaţia, reproducerea, naşterea, moartea devin nu doar nişte simple procese biologice ci acţiuni care capătă sensuri profund mistice.
Spre exemplu, construcţia unei case, naşterea unui copil, jertfa, iniţierea reprezintă “acte prin care este recreat spaţiul spiritual al omului” tradiţia fiind acea acţiune ciclică prin intermediu căreia individul îşi manifestă sentimentul de sacru. Iată de ce tradiţia reprezintă elementul esenţial al ortodoxiei.

Ortodoxismul românesc nu reprezintă pe departe un sistem etico-filosofic, o doctrină sau ideologie ci un mod de a fi şi de a simţi, dealtfel scrierile sfinţilor părinţi de nenumărate ori vorbesc despre “imposibilitatea cunoaşterii raţionale a ortodoxiei ci doar prin trăire”. Omul tradiţional oferea cu totul alt sens citirii cărţilor sfinte, cântărilor bisericeşti, rugăciunii decât omul modern. Dacă pentru primul acestea reprezentau nişte ritualuri sacre în sine, pentru cel de al doilea acestea au devenit acţiuni mecanice şi raţionale, lipsite de o semnificaţie profund.